Story #30 Bart

Datgene waar NHTV bijzonder in is, de markt opbrengen

  • 13.10.16

Bart de Boer is directeur executive education en dit is zijn #NHTVStory:

”Na mijn Efteling tijd ben ik door Hein van Oorschot gevraagd om de Academie voor Toerisme nog beter te laten aansluiten bij het bedrijfsleven. In plaats van mij hier consultant te maken heeft hij mij directeur gemaakt. Dat nemen consultants mij een beetje kwalijk, maar daarmee is wel de vrijblijvendheid er vanaf. Er is een nieuw curriculum gemaakt en er zit nu een hele goede directeur. Ik heb het hier heel erg naar mijn zin.

Je ziet dat er heel veel mogelijkheden zijn voor een unieke hogeschool als NHTV. Ik doe nu hier de executive education, eigenlijk een opleiding voor derden. Dat gebeurt al heel veel, bij de Efteling ontwikkelden we de Efteling Academy en Betoverend Leidinggeven, dus daar had ik goede ervaringen mee. Je ziet dat elke academie van NHTV al het een en ander doet, maar we proberen daar een brug tussen te slaan. Daar komen de eerste klanten nu van binnen en je ziet dat we hier unieke kennis hebben die heel goed te vermarkten is waarmee NHTV nog beter in de markt gezet kan worden.

Er zit hier unieke kennis. Er is toerisme, leisure, imagineering, virtual reality, urban development. Dat zijn allemaal vakgebieden waar heel veel vraag naar is en daarin zijn we hier super gespecialiseerd. We zijn een kleine, maar heel gespecialiseerde hogeschool.

We hebben de grootste vrijetijdsopleiding van de wereld, veel studenten en de meeste studenten vinden allemaal een baan. Maar we moeten ons natuurlijk wel goed in de markt zetten. De beste manier om dat te doen is om een goede link met het bedrijfsleven te hebben. Daar kun je natuurlijk reclame voor maken, maar je kunt er ook voor zorgen dat de specifieke kennis die NHTV heeft en waar ook in het bedrijfsleven vraag naar is op de markt te brengen door hele specifieke cursussen. De Efteling Academy is daar een voorbeeld van; NHTV is nu verbonden aan IAAPA, de associatie van pretparken waardoor er contacten zijn met de hele wereld. Dat loopt allemaal heel erg goed. Voor de verbinding met alle academies hebben we nu een lean and mean team samengesteld dat probeert om datgene waar NHTV bijzonder in is, de markt op te brengen. Dat lijkt te lukken en dat is heel erg leuk om te doen.

Met datgene wat nu op NHTV gebeurt moet worden doorgegaan in een sterk veranderend bedrijfsleven. Zodat studenten een baan vinden als ze hier geweest zijn en er relevant onderzoek gedaan wordt met name op vrijetijd en aanverwante delen.

De grote droom voor NHTV is voor mij dat de aansluiting met het bedrijfsleven heel erg goed blijft. Niet zozeer groter, maar relevant.