Story #29 Bram

Door NHTV gemaakt; ik heb hier gestudeerd en ik werk er nu

  • 12.10.16

Bram Havekes is docent Logistiek aan NHTV en dit is zijn #NHTVStory:

”Toen ik klein was zei ik tegen mijn ouders: ‘Ik wil wel in het onderwijs’. Mijn vader zat in het onderwijs en mijn vader zei: ‘Dat kan altijd nog’. Hij had het niet altijd super naar zijn zin. ‘Dat kan altijd nog’, is eigenlijk altijd een beetje blijven hangen.

Ik was eerstejaars van de basisvorming, één van de onderwijshervormingen. We kregen lessen techniek en daar zat een mooie computersimulatie in; er waren twee schermpjes en je moest zorgen dat de producten van de ene kant naar de andere kant werden gebracht. Een hele basistoepassing van logistiek, maar toen wist ik, ik ga iets met logistiek doen. Het onderwijs zat in mijn achterhoofd en ik dacht; dat gaat ook wel komen. Ik wist ook al heel lang dat ik logistiek in Breda wilde gaan studeren. Breda trok me; ik kom uit Apeldoorn en ver weg op kamers gaan trok mij dus ook. Het was een mooie studententijd. Ik heb hier vier jaar gestudeerd van 2000 tot 2004 en heel veel plezier gehad. Het kleinschalige, het gezellige en het mooie van de stad Breda, maar ook de inhoudelijke kennis die ik hier opgedaan heb. Ik heb een mooie afstudeerstage gedaan en dat was voor één van de stakeholders met wie ik nu nog steeds contact heb en waar we als academie ook nog steeds contact mee hebben.

Ik wist voor mijzelf al, ik ga ooit terugkomen naar Breda. Dat voelde heel goed. Ik ging een master marketing doen in Groningen en toen kwam het keuze moment; nog een jaar studeren of de lerarenopleiding doen in een masteropleiding van één jaar. Dat was het moment waarop ik dacht: nu moet ik ‘m pakken, dit is mijn kans om ooit iets – met gekwalificeerd diploma- in het onderwijs te gaan doen. Ik heb lang voor leerlingen van het VMBO gestaan en VMBO 2 leerlingen de vakken economie en wiskunde gegeven. Een enorme uitdaging en totaal wat anders dan wat nu mijn ervaring is hier op NHTV. Maar het was gaaf, ik was niet heel erg met de inhoud bezig, maar vooral met de vraag: hoe ga ik mijn boodschap en de boodschap over economie nou uitdragen? Toen wist ik dat ik niet in het middelbaar onderwijs wilde, maar er een moment zou komen dat ik iets wilde gaan doen met de mogelijkheid van NHTV in Breda.

Ik ben eerst nog gaan werken bij Panalpina, een grote logistieke dienstverlener waar ik verschillende functies had. Na ongeveer drie jaar was ik daar toe aan een volgende stap. Ik ben naar Leo Kemps gegaan, de academiedirecteur van de Academie voor Stedenbouw, Logistiek en Mobiliteit, om eens te horen welke mogelijkheden er eigenlijk waren. Hij zei: we hebben hier een hele mooie baan voor jou, in het onderwijs, 4 dagen per week, echt op logistieke inhoud. In combinatie met mijn master marketing mocht ik ook de commerciëlere vakken geven. Dat was het moment waarop ik terug naar Breda kon en op NHTV kon gaan werken. Ondertussen werk ik hier al vijf jaar met super veel plezier, zowel in het coachen van studenten en ondertussen ook met een klein stuk onderzoek erbij.

Breda is een fantastische stad, het is best een grote stad, maar het heeft een beetje een dorpachtig gevoel voor mij. Op straat of als je over markt fiets, kom je altijd wel iemand tegen die je kent. Dat is ook wel een deel van mijn rol hier natuurlijk nu als docent, studenten kom je tegen en je ziet hen ook genieten van de stad. Waarom ik weer terug naar de NHTV wilde? Ik wil graag studenten helpen om verder te komen in hun carrière maar ook kennis verhogen van die logistieke inhoud. Nu kan ik de logistieke inhoud die ik hier zelf heb gehad en de kennis die ik in het werkveld heb opgedaan, samen met mijn marketing en mijn lerarenopleiding die ik gedaan heb, allemaal samenbrengen in het helpen van studenten om verder te komen.

Het logistieke is enorm gegroeid en zo ook de studentenaantallen. Toen ik afstudeerde in 2004 waren we met twaalf mensen en nu hebben we ieder jaar ongeveer 100 tot 120 studenten die afstuderen in de richting logistiek. Dat is dus vertienvoudigd. Een aantal van de docenten vond ik toen al oud als student en dat zijn nu mijn collega’s. Die zijn nu nog wat ouder en die zitten er nog. Het is heel leuk om met die mensen die mij toen het vak hebben geleerd samen te werken; de inhoud doornemen en ook de actuele ontwikkelingen bespreken.

Ik ben heel dankbaar voor de ruimte die ik krijg binnen de academie om zelf mijn tijd in te vullen. Een deel van het onderzoek kan ik daarin doen, ik kan ’s ochtends mijn kinderen naar school brengen en dan werken en soms moet er ook ’s avonds gewerkt worden maar dat is allemaal planbaar. De mensen die werkzaam zijn binnen onze academie, maar ook binnen de hele hogeschool zijn erg betrokken. Ik heb onder andere afgelopen jaar een singel-loop-evenementje geregeld en in een van onze locaties – de Claudiusprinsenlaan- werd gefaciliteerd dat we daar massages kregen, fruit en wat drinken aanwezig was en waar we ook onze spulletjes neer konden leggen. Er wordt veel georganiseerd en er kan ook heel veel en dat is heel gaaf.

De vijf verschillende academies van NHTV doen eigenlijk allemaal iets heel unieks en lopen daarin erg voorop. Als je kijkt naar de feiten vanuit de studentenenquete, de NSE en de visie van de overheid in accreditaties, dan scoort de NHTV gewoon heel erg goed. Dat zie je in het onderwijs, maar ook als je het direct zou vragen aan studenten. Ik kan dat wel vertellen bij kennismakingsdagen en open dagen maar vraag het ook alsjeblieft aan de klant -de student-, die nu klant is bij ons.

Ik ben hier gemaakt; ik heb hier gestudeerd en ik werk hier nu. We hebben nu voldoende studenten, maar als iemand enthousiast is voor logistiek, dan moet hij of zij er gewoon bij kunnen. En dat kan.