Story #28 Jan

De hele dancescene heb ik eigenlijk wel voor de camera gehad

  • 11.10.16
  • 55

JW Schram (alumnus) is freelance regisseur/producent en dit is zijn #NHTVStory:

”Mijn verhaal van NHTV gaat terug naar de reis naar Amerika; in het derde jaar met een hele groep studenten naar Amerika om daar het vak video maken te leren. We hebben veel geleerd in die periode, vooral veel over onszelf, in het diepe gegooid worden, een nieuwe cultuur leren kennen en een programma gemaakt dat niet om aan te zien was. Het leuke was vooral om op korte termijn met een hele grote groep samen te werken met mensen die je daarvoor niet eens kende. Je leert intensief samenwerken en met elkaar iets weg te zetten. Je leert ook waar je eigen grenzen liggen en waar het op een gegeven moment genoeg is met alle stress. Het leuke is dat ik de mensen met wie ik daar intensief heb samengewerkt, tot op de dag van vandaag nog steeds zie, ook in het vak.

Op de opleiding leerde je televisieprogramma’s maken en nu werk ik nog steeds samen met een team op korte projecten van een week of een maand. In een hele korte tijd moet het gebeuren, er is een hoge werkdruk en de belangen zijn groot. De lessen die ik op NHTV geleerd had kon ik eigenlijk vrijwel meteen toepassen toen ik van de opleiding afkwam. Ik ben in 2008 afgestudeerd van NHTV en vrijwel direct terecht gekomen bij de Multi Camera Regie, dat is een van de dingen die ik doe en daar heb ik al heel veel geweldige projecten mogen doen waarvan ik nooit gehad dacht dat ik het nu al had mogen doen. Ik heb concertregistraties geregisseerd van Tony Bennet, Bruce Springstreen, Lady Gaga, Muse, Kanye West en in Nederland bijvoorbeeld BLØF. Maar ook de hele dancescene heb ik eigenlijk al wel voor de camera gehad: van Armin van Buuren tot Tiësto en Hardwell om het een beetje Bredaas te houden, maar ook David Guetta en noem maar op. Dus daarmee ben ik echt naar een level gegaan waarvan ik het nooit had verwacht.

Ik geloof dat het een combinatie is van 50% geluk hebben om op het goede moment op de goede plek te zijn en 50% talent. Ik durf wel te zeggen dat dat ook mee speelt. En van de ene goede klus naar de andere goede klus gaan. Ik heb mee kunnen groeien met een bedrijf in het begin dat zelf hard aan het groeien was.

Aan de andere kant heb ik ook toffe producties mogen doen voor grote merken en bedrijven. Voor het leukste pretpark van Nederland heb ik veel video content gemaakt; vorig jaar bij de opening van een nieuwe achtbaan heb ik een heel making of traject gemaakt en ik mag bij NPO2 een online videotraject opstarten en uitbouwen. Eigenlijk heb ik dus het leukste werk ter wereld.

Als ik mijzelf vroeger een tip zou moeten geven dan was het ‘doe het gewoon’. Wees niet bang om op je bek te gaan want dat gaat toch wel gebeuren. En als het gebeurt; leer ervan, stap verder en ga gewoon door. Uiteindelijk komt het goed als je het maar gewoon doet.

Als er een kans voorbij komt, moet je die pakken en gewoon maar doen. Dus aan de ene kant moet je geluk hebben maar aan de andere kant moet je het dan ook wel waarmaken; op het goede moment pieken als de kans er is. Net toen ik klaar was met mijn opleiding werd ik gevraagd om te regisseren bij Room Eleven, in Carré. Iemand vroeg mij ”heb je dat weleens gedaan en kan je dat?”, waarop ik zei ”natuurlijk kan ik dat”. Maar ik had het nog nooit gedaan en de bedoeling was dat ik alles zou meeschakelen ter referentie. Het zou helemaal worden nagemonteerd maar achteraf hebben ze dat niet gedaan en bijna alles 1 op 1 op DVD gezet met een aantal correcties. Wat wel hielp is dat ik wel een beetje een muzikaal gevoel heb vanuit mezelf dus dan voel je de hoogtepunten wel een beetje aankomen.

Ik zit in een ruimte met allemaal beeldschermen die de beelden weergeven van de camea’s die in een concertzaal staan en ik bepaal welk beeld jij te zien krijgt als je het concert op DVD kijkt, Netflix of televisie. Ik ging gewoon maar zitten, ik heb het gedaan en sindsdien is eigenlijk het balletje gaan rollen.”

Ik heb me er een beetje doorheen gebluft in de begintijd en als je dat maar vaak genoeg doet dan komt het vanzelf.

Bron backstage videobeelden: ”We are the night”.