Story #10 Dorothé

Bedrijven willen heel graag de verfrissende blik van jongeren op hun core-business

  • 15.09.16
  • 72

Dorothé Gerritsen is docent International Event Management en dit is haar #NHTVStory:

”In 1995 begon ik als docent PR en communicatie. In de jaren ’90 zag de wereld van communicatie er ook heel anders uit. Ik werk nu 20 jaar bij NHTV. Mijn achtergrond ligt in de Communicatiewetenschap en ik heb een jaar als voorlichter gewerkt. De leisure en events sector is een hele interessante sector en vooral ook werken met jonge mensen leek me geweldig leuk, ook om kennis en expertise over te brengen. Inmiddels is dat heel anders, want het onderwijs is veel meer ingericht als co-creatie. Ik ben eigenlijk opgeschoven naar het vak van communicatie en PR maar dan met communicatie als tool. Dus een event als tool om te communiceren en doelen te bereiken.

Je gebruikt mensen om je waarde en je communicatie naar buiten toe te brengen. Dat is zeker iets wat je binnen dit vak ook kan, maar ook binnen deze organisatie, binnen NHTV. De wereld verandert dus wordt er van ons ook verwacht dat je mee gaat in die veranderingen. Dat gaat eigenlijk heel organisch want studenten veranderen mee als zij binnenkomen, die zijn natuurlijk. En dat is ook wat bedrijven met name interessant vinden; de koppeling maken met de verfrissende blik van jonge mensen op hun core-business.

Studenten kijken tegenwoordig steeds minder op tegen grote bedrijven. Zij hebben veel meer het recalcitrante; ‘we kunnen het ook op een andere manier doen’. We gaan ook op stagebezoek, we doen onderzoeksprojecten voor bedrijven en dat wat je daar dan hoort en ziet, dat gebruik je ook weer in je lessen voor de jongere generaties.

De event branche is een relatief jonge branche en die heeft zich ook enorm geprofessionaliseerd de laatste jaren. Ik denk dat dat wel heel mooi is dat je daar via studenten een bijdrage aan kunt leveren; jonge mensen een stukje professionaliteit proberen mee te geven. Samen die kennis ontwikkelen.

Een heel concreet voorbeeld van een co-creatie proces is het uitkomen van het boek dat ik geschreven heb samen met een collega, Ronald van Olderen. Dat boek staat vol met voorbeelden die wij gehaald hebben van onze onderwijspraktijk en onze contacten die we hebben in het werkveld, al dan niet met studenten. Daar staan interviews in met bedrijven en onderzoeksresultaten van studenten, het ultieme voorbeeld van co-creatie. Wat wij gedaan hebben is het systematisch opschrijven van alle zaken die wij zien en daarmee hopen we een bijdrage te leveren aan de professionaliteit van deze jonge branche. Studenten hebben het boek niet meegeschreven, maar we hebben het boek geschreven in 3 jaar tijd. In die drie jaar tijd, maar ook al voor die tijd, zijn er allemaal projecten geweest waar tien tot twaalf studenten allemaal een stukje aan hebben bijgedragen.

Er is net weer een boekje uitgebracht over met name technologische trends in de live communication branche die naar ons idee ook wel heel veel invloed gaan hebben in de toekomst. Bijvoorbeeld de functie en de rol van live events. Een heel ander voorbeeld en een hele andere tak van sport is de Zwarte Cross waar ik veel contacten mee heb. Dat is het grootste betaalde evenement van het land. Ik kom daar oorspronkelijk ook vandaan, dus daar heb ik dan ook persoonlijk wat meer mee. Daar hebben we al jaren nu een companionship traject, een traject waarbij studenten vier dagen in de week bij het bedrijf zitten en een dag in de week terugkomen en dus allerlei praktijkvraagstukken mee naar NHTV nemen.

Ik sta niet de hele dag voor de klas, dat is maar een klein onderdeel van mijn werk. Ik doe ontzettend veel. Ik kom bij bedrijven over de vloer en ik heb contact met studenten. Die combinatie is wat het iedere dag weer anders en super leuk maakt. Het werk is een beetje mijn tweede leven, aan de ene kant ben je thuis, daar heb je ook een leven. Maar dat is ook weer heel erg vervlochten.

Voor mij zijn dat de twee belangrijkste dingen, NHTV als mijn werk en thuis.