Story #21 Olaf

NHTV en De Efteling kwamen samen op het idee om De Efteling Academy op te richten

  • 30.09.16
  • 446

Olaf Vugts is directeur Imagineering bij De Efteling en dit is zijn #NHTVStory:

”Het was een jaar of negen geleden dat ik veel met NHTV te doen had. Toen promoveerde Moniek Hover en haar promotie onderwerp was iets van De Efteling. Ik was haar begeleider daarin. Destijds vond ik dat onderwijs en het bedrijfsleven te ver uit elkaar zaten. Dat hebben Moniek en ik samen opgepakt en bij NHTV directie neergelegd, we wilden dat intensiveren. We, NHTV en De Efteling, kwamen op het idee om De Efteling Academy op te richten. Het idee was op zeven studenten – zeven is een magisch getal – de opdracht te geven in de minor Imagineering, om vervolgens in januari de gemaakte opdracht te bekijken en eventueel als product te vervolmaken in het park. Een aantal van die studenten kunnen ook afstuderen bij De Efteling, dat was het idee voor een betere binding met onderwijs en De Efteling.

Inmiddels is dit het achtste jaar waarin we deze samenwerking aangaan. Inmiddels is ook Fontys als hogeschool aangesloten. Dat betekent dat zeven studenten van NHTV en zeven studenten van Fontys met elkaar een opdracht gaan vervullen tijdens het volgen van een minor Imagineering. Als je ziet hoe die symbiose is en hoe we het voor elkaar hebben gekregen, dat is fantastisch.

Voordat studenten bij De Efteling Academy komen volg je eerst een fieldtrip. Die organiseren we voor de eerste tweede derde en vierdejaars, daar komt ook De Efteling Academy aan bod. Studenten die interesse hebben solliciteren met een creatieve opdracht. De sollicitaties komen bij NHTV binnen en daar wordt de eerste selectie gedaan. Studenten die doorgelaten krijgen met medewerkers van De Efteling een sollicitatiegesprek en daaruit kiezen we vervolgens zeven NHTV studenten die doorgaan. Daarna gaan ze een traject in; echt De Efteling in, ze mogen alles zien en alles weten. Het is heel vertrouwelijk wat ze allemaal krijgen te horen maar daar gaan ze ook goed mee om. Wij kunnen kijken naar goede mensen die wij willen hebben op de afdeling.

Er worden in de minor workshops georganiseerd door De Efteling, en studenten mogen echt in de ziel kijken van De Efteling. Maar ook mensen uit het buitenland halen we hier mensen naartoe die interessant zijn voor storytelling. Storytelling en Imagineering zijn hier de basis en dat verwerken we in de opdrachten.

Voor ons is het belangrijk om te zien wie die studenten zijn en wat hun talenten zijn. Heel veel van deze studenten werken inmiddels bij De Efteling. Werken ze niet bij De Efteling, dan hebben ze wel een prachtige CV met Imagineering erop. Inmiddels krijgen we heel veel solliciterende studenten en zien we dat de kwaliteit, van datgene wat we ze vragen zoals invloed en verantwoordelijkheid ook tenslotte staat er – als het product wat ze hebben gemaakt goed is – voor de 4,6 miljoen bezoekers iets fantastisch in het park, iets waar ze naar kunnen kijken.

Ik krijg heel veel energie van studenten; de creativiteit, de samenwerking, het doel wat ze nastreven en wat ze uiteindelijk laten zien. Ik ben in al die 8 jaren alleen maar positief verrast over elke keer weer de creatieve oplossing die studenten bedenken, de presentaties die ze geven en het product dat ze maken.”

De student staat centraal, maar als wij de student centraal stellen, stellen wij ook de gast en onszelf centraal. Maar de student blijft het belangrijkste, de student moet de minor halen en het leuk vinden.